IBS

Det står för Irritable Bowel Syndrome. Jag tror (vet inte säkert) att jag är drabbad av detta. Det är ingen sjukdom, endast ett tillstånd. Symtomen visar sig vid stress eller i samband med måltid. Jag kan inte äta Burger King längre, det funkar inte. Samma är det med kaffe, det går bara inte. Även för kryddad mat funkar inte heller. Jag lider av dessa smärtor som det medför. Jag tänkte först att det kanske kunde vara laktosen i mat som jag inte tål men efter noggran notering vid detta intag så är jag bombis på att det är lugnt med laktosen! Tydligen är det 3 gånger vanligare hos kvinnor än hos männ, bara det är ju hemskt! Klart att männen lider lika mycket men ändå, fy, stackars oss!

Jag har nu en förklaring till varför jag har sådana smärtor vissa nätter, jag har alltid då trott att blindtarmen spruckit men så har det varit detta hela tiden. Pust. Nu har jag fått lite klarhet i detta, får se det som possitivt ändå. Men tradigt att man inte tål det jag älskar mest! Mat! I alla former och smaker! Samt kaffe! Aja, såg på en internet sida vad man kan välja att prova att göra för att lindra besvären, motion, fast måltider och fullkorn. Det ska väl gå, man måste ta hand om sig. Ingen annan gör det åt dig, så är det!

Välkommen kära IBS, jag har länge väntat på att få klarhet i vem du är!

Ciao ciao!

Kommentarer
Postat av: Jessica

Eller så gör du en riktig utredning på vc :)

2009-04-06 @ 16:43:31
Postat av: emma

Men knäppis du får ju gå till läkaren, inte alls säkert du har det ju. Min bästa kompis har IBS och det är fruktansvärda smärtor med uppsvälld mage så man ser gravid ut. tror inte du har det hjärtat!

2009-04-07 @ 07:33:03
URL: http://vildesmamma.blogg.se/
Postat av: Maggs

Du och jag lider av samma sak. Vaknar mitt på natten (varför alltid på natten?) Av grymma smärtor i magen som man knappt kan sätta fingret på. Det känns som att magen försöker mangla ner en betongbit - och det går förstås inte. Jag måste spy bort smärtan eller försöka åt andra hållet. Ibland får jag helt enkelt ligga där med smärtan tills den försvinner.

Jag klarar inte av att äta kött har jag märkt och massor med andra saker. Vad är det bästa vi kan göra? Gå till docktorn. Men... palla

2009-04-14 @ 12:59:15
URL: http://www.sockerpuff.com
Postat av: Alexandra

Jag har också IBS, men jag har sällan smärtor eller uppsvälld mage. Det är märkligt hur olika man kan reagera på samma "åkomma", eller vad man nu ska kalla det.

2009-04-18 @ 16:23:21
URL: http://elviramadigan.blogg.se/
Postat av: Jossan

Välkommen till mitt liv...

Har haft det sedan högstadiet, går i perioder, har dock lärt mig att leva med det, men det kommer aldrig bli lättare eller mindre smärtsamt för det.. Ibland är det så illa att jag fått åka ambulans till sjukan för att få monstermedicin mot smärtorna.



Gå till en läkare och få en diagnos på det iallafall så att du slipper gå runt i ovisshet.



2009-04-26 @ 22:47:34
URL: http://www.blomsterbraxen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0